donderdag 21 maart 2013

Ontwaakt uit de Franse winterslaap?

Ik heb een nieuw forum gevonden om mijn schrijfsels te spuien: het online magazine Nadelunch. In mijn eerste artikel, dat net is verschenen, bespreek ik het homohuwelijk in Frankrijk, nog steeds actueel. Bij deze een preview. 


Ontwaakt uit de Franse Winterslaap? 
 
Het land van croissantjes, de Champs-Élysées, de Autoroute du Soleil: wanneer ik aan Frankrijk denk, denk ik – zoals de meeste Nederlanders – aan vakantie. Hoewel ook de Fransen hun land graag door deze “zonnebril” bekijken, zijn er genoeg minder vrolijke kanten. Zo draaiden de afgelopen maanden om het homohuwelijk. 

Het is een zonnige zaterdagmiddag eind januari. Ik wandel door de kleine straatjes van Lyon, Frankrijks tweede of derde stad (de meningen zijn verdeeld). Om mij heen slentert winkelend publiek. Mannen, vrouwen, jong en oud. Terwijl ik slalommend mensen inhaal, koers ik richting Place Bellecour, het grote plein hartje centrum. Zomers zoeken de Lyonezen hier de schaduw op bij de bomen aan de rand van het plein, ’s winters steken ze het in snelvaart over om de altijd koude wind te vermijden. Mijn plan is om dit laatste doen, maar wanneer ik op het plein beland, blijkt dit lastiger dan gedacht. Een groot mensenmassa roept leuzen, maakt muziek, protesteert. Als ik dichter bij kom, zie ik een ding op hun spandoeken staan: Touche pas à mon mariage! 

Verder lezen? Klik hier.

4 opmerkingen:

Willemijn zei

Gaaf! En echt leuk geschreven!!

ingeborg zei

Wat goed!

mama zei

Leuk om op deze manier je schrijfstijl verder te ontwikkelen!

Steffie zei

Jaaa nu zijn we collega's :D Super goed artikel!