vrijdag 9 november 2012

Pastinaaksoep

Soep, soep, soepweer! Afgelopen maandag heb ik mijn bachelorscriptie ingeleverd, waarna er opeens een gevoel van vakantie in mij losbarstte. Hoewel mijn andere vak ook wat werk nodig had, liep het uit op in boekwinkels snuffelen, kookboeken uitpluizen en de keuken eens grondig vies maken (eigenlijk was hij al wel vies, leve het studentenhuis!). In Sophie Dahls eerste kookboek kwam ik pastinaaksoep tegen, dus begon ik naast een kliederboel aan wortelcakejes een speurtocht naar pastinaken. Dat is nog niet zo makkelijk. In de AH hadden ze wel wat schamele biologische exemplaren voor veel geld, bij Turk helemaal niks, maar uiteindelijk vond ik enkele mooie exemplaren in de biowinkel. Pastinaaksoep met wortelcakejes, een penige combinatie


Recept

- 4 pastinaken
- 2 bouillonblokjes, liefst kippenbouillon
- 1 ui
- scheut slagroom
- kerrie

Snijd de ui in stukjes en fruit hem met heel veel kerrie. Schil intussen de pastinaken en snijd ze grof in stukken. Schenk de bouillon bij de uitjes, voeg de pastinaak toe en laat het geheel 25 minuten pruttelen. Voeg dan een scheut slagroom toe en zet de staafmixer erin. Direct serveren, eventueel met peterselie als topping. Jam!   

1 opmerking:

mam zei

Klinkt goed, maar vooral die wortelcakejes lijken me heerlijk!