woensdag 9 mei 2012

Geroosterde tomatensoep

Eindelijk is het weer een beetje lente. Of misschien zelfs al een beetje zomer. Drukkende luchten, keiharde plensbuien en dan weer broeierig warm. Ik weet niet helemaal wat ik ermee aan moet, maar gisteravond genoot ik ontzettend toen ik warm in mijn bedje met het raam open de regendruppels hoorde kletteren. Grasluchten verdrongen zich in mijn kamer. Frisheid, sappigheid. En eindelijk was de warmte daar. In dat kader dus ook een zomers receptje: geroosterde tomatensoep. Ik heb me laten inspireren door Sophie Dahls recept in Van Seizoen naar Seizoen, en om eerlijk te zijn, het was heerlijk!


Recept


4 personen

- 1 kilo tomaten
- 1 rode paprika
- 1 grote ui
- 4 tenen knoflook
- peper en zout
- 1 tl bruine suiker
- olijfolie
- een handvol verse basilicum

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de tomaten, paprika en ui in kwarten. Doe dit in een braadslee met de vier ongepelde(!) tenen knoflook. Besprenkel de groenten met olijfolie, suiker en wat zout en peper. Zet de braadslee in de oven voor ongeveer 45 minuten. 
Haal dan de braadslee uit de oven en laat de groenten even afkoelen. Vis de knoflook eruit en knijp die uit. Doe dit samen met de rest van de groenten in een soeppan en haal de staafmixer erdoorheen. Voeg een glas water toe aan de puree en warm de soep dan op laag vuur op. Laat hem zo'n twee minuten koken.
Spoel de staafmixer schoon en pureer vervolgens de basilicum met een scheutje olie tot een mooie groene prutje. Roer dit vlak voor serveren door de soep. Smullen!


1 opmerking:

mama zei

Klinkt heerlijk!