donderdag 12 april 2012

Zomerse Citroen Pasta


Elke dag bedenken wat je gaat eten, dat is misschien wel de grootste opgave van op jezelf wonen. Voor mij als kookliefhebber valt dit op zich nog wel mee. Per periode heb ik mijn favoriete receptjes en ik denk dat ik in deze drie jaar studententijd hooguit vijf kant-en-klaar maaltijden heb gegeten, waaronder gisteren. Bij mijn huisgenootjes zie ik ze veel vaker langskomen. De befaamde mozarella pizza, maaltijdsalades, magnetronlasagne en ook de AH kant-en-klare quiche schijnt goed te doen te zijn. Toch trekt dit me allemaal niet zo. Ik weet toch graag wat er precies op mijn bord ligt. Af en toe is het dus een verademing om weer een tijdje thuis te eten. Een volle koelkast, een moeder die zich uitslooft en een bord lekker eten als resultaat. Deze week werd ik thuis geïnspireerd door spaghetti met citroen en pecorino en heerlijke gegrilde groenten. Grotendeels uit de Allerhande, maar met een vleugje van mama. Jam, heerlijk zomers!


Recept


Voor de Spaghetti
  • 300 g spaghetti
  • 2 citroenen, uitgeperst
  • 200 g Pecorino Romano
  • 4 el olijfolie extra vierge
  • 20 g fijngesneden peterselie
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Schenk ondertussen het citroensap in een kom. Rasp de kaas. Voeg toe aan het citroensap. Meng lepel voor lepel de olie erdoor. Giet de pasta af en vang een kopje kookvocht op. Doe de pasta terug in de pan en zet op laag vuur. Voeg het citroen-kaasmengsel en 2 el kookvocht toe en warm al roerend 2 min. door. Verdeel de pasta over 4 diepe borden en bestrooi met de peterselie. Serveer direct.

Voor de Gegrilde Groenten
  • 10 el olijfolie extra vierge
  • 1 el Italiaanse kruiden
  • 2 tenen knoflook, waarvan 1 in plakjes
  • 2 zoete puntpaprika's
  • 2 aubergines, in lange plakken van 1/2 cm dik
  • 1 potje kappertjes
  • 2 el pijnboompitten, geroosterd
  • 20 g fijngesneden peterselie

Verwarm de ovengrill. Meng 5 el olie met de kruiden en 1 geperste teen knoflook. Halveer de paprika's in de lengte en verwijder de steelaanzet en zaadlijsten. Leg ze met de velkant boven in de ovenschaal en gril ze in ca. 20 min. bijna zwart. Neem uit de oven en leg ze 20 min. in een pan met deksel erop. Verwijder het vel. Bestrooi ondertussen de aubergine in een vergiet royaal met zout en laat 15 min. staan. Spoel af, dep droog en bestrijk met 3 el olie. Verhit de grillpan en gril de aubergine in delen in 5 min. gaar. Keer halverwege. Leg de paprika en aubergine om en om in een lage schaal. Verhit 2 el olie in een koekenpan en bak de plakjes knoflook 2 min. op laag vuur. Schenk deze knoflookolie en de kruidenolie over de groente. Bestrooi met de kappertjes, pijnboompitten en peterselie. Laat het gerecht minimaal 1 uur afgedekt marineren voordat je het serveert.

Uit Allerhande 8 2011.