woensdag 7 maart 2012

Spruitjessoep

Spruitjes, doorgekookte spruitjes: het is het trauma van elk kind. Telkens wanneer ik deze groene bolletjes in de supermarkt zie liggen, moet ik denken aan het favoriete televisieprogramma van mijn broertje zo'n vijf jaar geleden. Het ging over verloren speelgoed. Een popje Annie en een beertje Teddy waren hun familie kwijt. Zwervend op straat beleefden ze het ene na het andere avontuur, terwijl ze op weg waren naar huis. Annie was de optimist. Teddy was een beetje een zeikerd, en spruitjes, die gingen er al helemaal niet bij hem in. "Ik haaaaaaat spruitjes", zei hij elke aflevering minstens een keer. Misschien komt het door Teddy, misschien komt het gewoon door de smaak en de structuur, ik vind het nog steeds lastig om iets met de groene bolletjes te maken. Afgelopen weekend introduceerde een vriendinnetje echter spruitjessoep en jawel, dat was smullen. Lekkere groene, snotterige derrie! Jam!


Recept

Voor 2 personen

- 350 g spruitjes
- 1 bouillonblokje
- 50 g blauwe kaas
- peper en zout

Snijd de topjes van de spruitjes en verwijder de lelijke buitenste velletjes. Doe ze in een pan met water zodat ze net onder staan. Breng het water aan de kook, voeg de bouillon toe en kook ze in 15 minuten goed gaar. Verkruimel dan de blauwe kaas door de soep en wacht tot die gesmolten is. Haal dan de staafmixer door de soep tot hij grof gepureerd is. Breng op smaak met peper en zout. Serveer met stokbrood.

1 opmerking:

mama zei

Wat waren ze toch leuk, Teddy, de chagrijnige beer in het bijzonder!