donderdag 10 maart 2011

Modern Minimalisme


Om me toch ook via papier te laten inspireren, niet alleen via internet, heb ik een tijdje geleden met een aanbieding een abonnement op Blend genomen. Dit tijdschrift noemt zichzelf een alternatief lifestyle magazine met aandacht voor fashion, art, music, culture, media en people en zoals je ziet, Engelstalig, om zo mee te doen in de globalisering. Vandaag viel het nieuwste nummer bij mij op de mat, een dik boekwerk met als thema Modern Minimalism.

Ja, modern minimalisme dus. Blend komt er mee naar buiten als de nieuwe levensstijl. De oorsprong van deze stroming ligt bij de kunst van Malevich en Mondriaan, werd overgenomen door met name Japanse modeontwerpers in de jaren '80, en heeft zich vandaag de dag uitgebreid tot een heuse manier van leven. Soberheid is het kenmerk, rechtlijnigheid, abstractie en simplicity. Zelf vind ik het nog even moeilijk te plaatsen in ons dagelijks leven. Als je door de straten loopt, over de grachten, zie ik alles behalve minimalisme. Nog nooit heeft de mens zoveel accessoires gehad, nog nooit zijn er zoveel winkels per vierkante meter, nog nooit zijn de huizen zo gevuld. Niet alleen wat betreft kleding en spullen, ook het scala aan voedsel is zeer ruim en de agenda kan ook beter gevuld worden dan ooit. Juist een groeiende trend van maximalisme treft onze samenleving sinds halverwege vorige eeuw.

Prestige wordt berekend in spullen, in activiteiten. Hoe meer men heeft, hoe meer men doet, hoe meer men wordt gewaardeerd. Eenvoud wordt ook gewaardeerd, maar alleen wanneer de eenvoud zich groots uit. Minimalisme is in mijn ogen dus nog helemaal niet de trendsetter in lifestyle, nee, we zien het echt nog niet terug, ondanks onze sobere Calvinistische roots. Misschien is het het globaliserende karakter van Blend, hun drang naar een steentje bijdragen aan de wereld, of is zijn ze gewoon al veel verder dan wij?

3 opmerkingen:

Lidi zei

Ja zucht, ik zou ook wel willen minimaliseren....

mama zei

Dat tijdschrift wil ik ook wel een keertje lezen!

je vader zei

Je kunt deze trent toch niet over het hoofd gezien hebben, ik ben al jaren minimalistisch!