donderdag 27 januari 2011

Hollandse perentaart


Ik heb vakantie.. Herhaling: Ik heb vakantie!! Hoewel het gevoel er was sinds ik maandag de conclusie van mijn paper schreef, kan ik sinds gistermiddag overtuigend tegen mezelf zeggen dat het echt waar is. Even anderhalve week geen academische vaardigheden toepassen, geen moeilijke artikelen lezen en niet naar college. Omdat ik ook zonder studiewerk een vol programma met verplichtingen heb, is het voor mij pas vakantie wanneer ik een andere taal hoor, nieuwe dingen zie en niet twintig keer op een dag mijn mail kan checken. Op reis dus. Na het fiasco met aswolken en studieverenigingen, heb ik samen met een vriendinnetje besloten nog een poging richting Istanbul te doen. Dit maal geen vulkanen, geen sneeuwbuien en ik hoop geen andere problemen. Een week lang gaan we ons onderdompelen in de Hamam, in de moskee, de Bazaar, met köfte en muntthee, op zoek naar nieuwe avonturen. In tegenstelling tot wat mijn huisgenoot dacht, is het er niet warm op dit moment en kunnen we de slippertjes thuislaten. Slechts 3 tot 7 graden, miezer en nachtvorst voorspelt het weerbericht, maar alle kruiden, geuren en mensen zullen ons toch een exotisch gevoel geven. Of niet? Het schijnt dat Istanbul erg verwesterd is en dat mijn 1000-en-één-nacht fantasieën dus niet op zijn plaats zijn.

Down to earth, Europees, Nederlands, hier dus eerst nog maar een perentaart die nu in de keuken heerlijk geurt en zo op de fiets meegaat naar de laatste vergadering voordat de week rust begint.

Recept

12 stukken

- 200 g bloem

- 100 g witte basterdsuiker

- 50 g koude boter, in piepkleine blokjes

- 2 eieren

- 4 rijpe peren, geschild en ontpit

- 150 g amandelspijs

- 2 eetlepels amandelschaafsel


Verwarm de oven voor op 175 °C. Meng snel de bloem, basterdsuiker, boter en 1 ei (in een keukenmachine) tot een kruimelig deeg. Doe het over in een kom, kneed het tot een bal en wikkel die in huishoudfolie. Laat het minimaal 30 minuten rusten in de koelkast. Bestuif het werkvlak met bloem en rol het deeg uit tot een lap. Leg het deeg in de taartvorm en druk het goed aan langs de randen. Bedek het deeg met bakpapier en leg de steunvulling erop. Bak de bodem 15 minuten. Verwijder de steunvulling en het bakpapier. Snijd de peren in parten. Schep de amandelspijs om met het andere ei en bestrijk hiermee de lauwwarme bodem. Leg de partjes peer erop. Bestrooi met het amandelschaafsel. Bak de perentaart nog 10 minuten.

3 opmerkingen:

Steffie zei

Aaah jij hebt al vakantie! Ik moet gewoon nog een paper afronden en morgen naar school :( Maar dan ben ik er ook vanaf! Echt tof dat je naar Istanbul gaat, ben benieuwd naar de verhalen en foto's die je reisje zal opbrengen ;) En die perentaart klinkt wel heel lekker, die high tea moet en zal ergens dit jaar toch wel gebeuren haha :p

Lidi zei

Oh, lekkere perentaart!
Veel plezier in Istanbul, Liselotte!
en nog wat: ik was eten bij 'n stel Fransen en die vertelden dat ze de kaneel in zoveel hollandse gerechten, zoals appeltaart,zo smerig vonden!
Is dat niet wonderlijk?

mama zei

Ik ben benieuwd of je nieuwe recepten uit Istanbul meeneemt!
Deze perentaart mag je ook eens voor ons maken, vinden we allemaal lekker, dat weet ik zeker!