dinsdag 23 november 2010

Ik schreeuw

Staken, protesteren, je stem laten horen. Nederland is een prachtig land waar we dit kunnen. We worden niet gedomineerd door een Poetin of een Berlusconi, onze stem mag spreken. Toen ik vorig jaar bij het vak eigentijdse geschiedenis in de jaren '70 aankwam, besefte ik dat we een mooie geschiedenis van demonstreren hebben. Denk aan de hippies die op het Damrak sliepen, aan de kraakbeweging die zijn stem (met een beetje geweld) liet horen. Maar houden we deze traditie wel in stand?

Afgelopen zaterdag was het plan om overal in Nederland geschreeuw te laten horen: Nederland schreeuwde om cultuur. Kabinet Rutte moet fors gaan snijden en vooral de culturele sector moet flink gaan bezuinigen. Dag vele concerten die we willen bezoeken, dag theatergezelschappen waar we van houden, adieu! Ik studeer net als velen straks af in cultuur en deze plannen snijden in mijn hobby's maar in mijn toekomstperspectief.. Vol overtuiging fietste ik zaterdag dus naar het Neude om daar mee te schreeuwen. Wat ik aantrof was echter geen grote manifestatie, maar een knullig protest. Slechte sprekers, bijna geen borden, een soort Sinterklaasoptocht maar dan zonder pepernoten.. Een beetje gedesillusioneerd ging ik weer naar huis. Heb ik nu bijgedragen, vroeg ik me af?

Gister las ik dat 'Nederland schreeuwt om cultuur' meer dan 100.000 schreeuwers heeft getrokken, wat best een mooi aantal lijkt, maar als je beseft dat iedereen de dupe is van deze bezuinigingen, van operaliefhebbers tot Jan Smit fans, dan is dat op onze 17 miljoen inwoners vrij weinig...
Een vriend van mij was een van de 20.000 schreeuwers in Amsterdam en uit zijn verhaal begreep ik dat de knulligheid van Utrecht niet overal heerste, tenminste niet in Amsterdam. Veel felle ouderen op het Leidseplein, vooral na het interessante verhaal van Bolkestein, maar toch nog weinig borden.

Waar gaat het heen met onze stem laten horen, vraag ik me af. Liefelijk en bedaard schreeuwen is het motto tegenwoordig. Maar is dat wel genoeg?


Wil je als nog je stem laten horen, teken de petitie. Geen harde schreeuw, maar vele zachte schreeuwen hebben misschien ook effect.. http://www.nederlandschreeuwtomcultuur.nl/


4 opmerkingen:

Lidi zei

Ik was op het Leidseplein zaterdag en het was heel vol, tot aan Paradiso, en veel borden en banieren, o.a. De Barbaren zijn terug, wat ik wel mooi vond. En die Bolkestein is ook tegen de bezuinigingen op cultuur en die zit in de Eerste Kamer waar het moet worden beslist, dus ik heb wel hoop (nog).

Liselotte Roodbol zei

Mooi :) Alleen jammer dat Bolkestein het geld dan weer van ontwikkelingssamenwerking wil halen.. Maar ik heb ook nog wel hoop, ergens, een klein beetje.

mam zei

Maar het is wel weer duidelijk dat cultuur vooral 'grachtengordel- cultuur' is, juist waar Wilders en consorten zo op afgeeft.

Liselotte Roodbol zei

Maar dat is het probleem. Cultuur is niet alleen 'elitecultuur', het treft iedereen. Ook de festivalgangers, ook de operaliefhebbers, ook de Jan Smit fans. Maar dat snapt nog niet iedereen.