woensdag 17 november 2010

Bietenstamppot

Dit weekend was ik dus in Straatsburg en even voelde het alsof de zomer terug was: achttien graden, een blauwe hemel en een open jas, zo slenterde ik door deze mooie stad. Op de terugweg werden we echter weer naar de realiteit gehaald, zodra we de Franse grens over waren betrok de lucht en regende het pijpenstelen.. De regen is gelukkig opgehouden, maar de kou is enorm. Gister fietste ik door de mistige avond en ik rilde van top tot teen. Vandaag was ik weer eigenwijs en vergat mijn handschoenen mee te nemen. Om op te warmen en een 'fijn' winters gevoel te krijgen besloot ik om stamppot te eten, en wel bietenstamppot met geitenkaas.


Recept

2 personen

- 2 gekookte bieten
- 4 aardappels
- 100 g geitenkaas
- 2 sjalotjes
- flinke scheut melk
- peper en zout

Schil de aardappels, snijd ze in vieren en kook ze gaar. Pel intussen de sjalotten, snijd ze in ringen en snijd de bieten in blokjes. Fruit de uitjes in olijfolie. Voeg de bietenstukken aan de aardappelen toe wanneer deze gaar zijn, kook nog even 3 minuten. Giet dan het geheel af, voeg de melk en geitenkaas toe en stamp het geheel fijn. Voeg dan de ui toe en peper en zout naar wens. Een heerlijke winterse maaltijd, ook goed bij een stukje vlees.


1 opmerking:

mam zei

Klinkt heel gezond!