vrijdag 19 maart 2010

Scandinavian feelings


De wereld is ontzettend groot, maar mijn reisverlangens waren toch lange tijd niet zo immens. Sinds mijn reis naar Nicaragua hunkerde ik naar meer Midden en Zuid Amerika, en ook de Verenigde Staten en Canada vond ik wel interessant. Verder was het toch vooral Europa dat mij trok en dan met name Zuid en West Europa. Mediterrane landen zoals Spanje en Italie, Frankrijk bien sûr, en Groot-Brittanië en Duitsland. Met de Balkan en het hoge Noorden had ik toch minder, daar is echter verandering in gekomen: Scandinavian feelings!

Met een Noorse huisgenoot en een ander huisgenootje dat in Zweden heeft gestudeerd komt het Hoge Noorden toch iets dichter bij. Zo ben ik helemaal gefascineerd door de hippe muziek uit Scandinavië en dan met name uit Zweden. Engelse en Amerikaanse bandjes zijn leuk, maar het land van Abba biedt ook veel. Oude klassiekers zoals Roxette en the Cardigans heb ik helemaal herontdekt, maar ook jonge frisse muzikanten zoals Blackstrap en Johnossi zijn mijn Zweedse helden geworden. Verder hebben we natuurlijk Katzenjammer uit Noorwegen en niet te vergeten, Alphabeat uit Denemarken.

Naast een eigen muziekcultuur kunnen we ook voor mode en vormgeving naar boven afreizen. Kopenhagen stond al langer bekend als trendy modestad, maar ook Stockholm begint zich te profileren. Laatst stond er in een Amerikaans modetijdschrift dat de Zweedse meisjes misschien wel hipper zijn dan de Londense chicks en de Parisiennes. C'est pas vrai?! H&M, Björn Borg, Marlene Birger, Filippa K, Ikea: allemaal Scandinavisch!

Een hipster paradijs dus? Zeker, maar Scandinavië staat natuurlijk vooral bekend om zijn ruigheid en natuur. Eindeloze berglandschappen, ijs, volle wouden en schitterende meren. Je kan er sportief op pad gaan met mountainbike, kano's of gewoon met je eigen voetjes. Naast het tastbare groen, kun je er ook genieten van een sterk milieubewuste sfeer. Windenergie, speciaal watergebruik en duurzame bouwstijlen zijn overal te vinden in het noorden. Kortom, hip op groen en cultureel vlak. Ik denk dat ik maar mijn interrail naar Scandinavië ga boeken voor deze zomer!

2 opmerkingen:

Lidi zei

ja, het lijkt me ook zo heerlijk ruim en leeg!

mam zei

Vergeet ook Helsinki niet: de hipste stad van het noorden, vooral qua design.