donderdag 7 januari 2010

Courgettesoep

Eén van mijn goede voornemens dit jaar (eigenlijk ook al vorig jaar) is bewuster leven. Na de mislukte klimaattop in Kopenhagen en die vreselijke geitenmoord in ons Nederland, besefte ik voor de zoveelste keer dat het zo niet langer kan. Een mens maakt het verschil, daar geloof ik wel in. Als niemand namelijk begint, dan kom je nergens. Een vriendinnetje van mij is praktisch vegetarier geworden, althans nu ze eenmaal het boek Eating animals van Foer leest, moet ze niet denken aan kip eten. Een ander studiegenootje vertelde dat zij alleen vlees van een bepaalde boer uit haar geboortedorp in Grun eet. Biologisch is niet goed genoeg! En ik? Ik heb het slappe excuus dat ik in de keuken werk en dus wel vlees moet eten. Niet alleen door het personeelseten dat altijd vlees of vis bevat, maar ook omdat je nu eenmaal moet proeven eer je een gerecht mee geeft. Vegetarier worden zit er dus niet in dit jaar, wel koop ik geen vlees voor mezelf, was dus resulteert in slecht 2 keer per week vlees op mijn bord. Sowieso komt lam, kalf, wild en kuiken mijn mond niet in.

Bewuster leven dus. Minder vlees (of eigenlijk gewoon zoals het nu ook is), meer fruit & groente en meer biologische producten. Gisteren stapte ik dus voor het eerst vol goede moet de natuurwinkel van Utrecht in. De groentenafdeling bleek groter dan gedacht. Helemaal niet alleen seizoensgroente, ook aubergines en courgettes. Ben ik nu gek? Het is winter en dus absoluut geen courgettetijd. Het groene ding bleef me echter trekken en even later stapte ik dus met een wat legere portomonnee dan na een Appiebezoekje met mijn stoffentas en courgette de winkel uit. Biologische courgettesoep! Voilà!

Recept

2 personen

- 1 courgette
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 125 ml slagroom
- 1 bouillonblokje

Snijd de ui en de knoflook in stukjes en bak ze op een matig vuurtje tot ze glazig zijn. Snijd intussen de courgette in stukken, voeg die toe en bak hem even kort mee. Voeg dan 1l warm water, het bouillonblokje en de slagroom toe en laat de soep 10 minuutjes koken. Pureer hem dan met je lieve staafmixer en breng de soep op smaak met peper en zout. Eet smakelijk!

En voor de variatie: wil je hem iets pittiger, gebruik dan wat chilipoeder of tabasco!
- peper & zout

1 opmerking:

mama zei

Interessant om te weten waar zo'n courgette dan vandaan komt en hoe ze naar Nederland zijn vervoerd.