dinsdag 22 december 2009

Gepofte knoflooksoep

Soep weer is het, letterlijk en figuurlijk. De treinen rijden niet, de witte wereld verandert in zwarte blubber en nog functioneert Nederland niet. Het koude weer zorgt voor een enorme soepbehoefte bij mij. Gister heb ik eindelijk een staafmizer bemachtigd en nu kan ik dus de hele dag soepjes brouwen. Gepofte knoflooksoep stond al lang op mijn lijstje. Het klinkt heel sterk van smaak en misschien ook een beetje vies, maar door het poffen krijgt de knoflook een milde, iets pittige smaak. Perfect voor een koude dag na eindeloos wachten op treinen die niet komen!

Recept

4 personen

- 1,5 bol knoflook
- 2 aardappelen
- 2 uitjes
- 2 laurierbladeren
- 30 g boter
- 2 schepjes bloem
- 1 l water
- 1,5 bouillonblokje
- 75 ml creme fraiche

Pof de knoflookbollen in de schil 40 minuten in een oven op 160 C. Laat de knofloook dan even afkoelen. Schil de aardappelen en snijd ze in kleine stukjes. Snijd de uitjes fijn en verhit de boter in een soeppan. Bak de uitjes en aardappel met de laurierbladeren 10 minuutjes op een laag vuurtje. Pel de knoflook en voeg ze toe met de bloem. Bak het geheel nog eventjes en voeg dan het water toe. Breng het water aan de kook, voeg de bouillon toe en laat de soep een half uurtje pruttelen. Roer dan de creme fraiche door de soep en pureer de soep tot een gladde dikke soep. Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Lidi zei

Mmmmmm, dat lijkt me lekker!

mama zei

Ik ga het ook proberen!