woensdag 18 november 2009

Salade met roquefortvinaigrette

Tijdens mijn bezoek aan Brussel heb ik natuurlijk ook wat lekkere restaurantjes uitgeprobeerd (zie Brussel, 10 november). Nieuwe dingen uit proberen vind ik altijd spannend, want het kan best snel tegenvallen. In Brussel overkwam mij dat echter geen enkele keer. In de Perroquet heb ik genoten van een herfstige salade, helemaal enthousiast heb ik de ingredienten opgeschreven. Vandaag had ik eindelijk tijd om een beetje te experimenteren. Mijn salade smaakte anders, maar ook lekker. Volgende keer weer een beetje varieren totdat ik de ultieme combinatie heb. Het koksvak, oui?!


Recept

- 1 handje eikenbladsla
- 2 handjes fijngesneden kool
- 1 wat zure appel
- 1 handje rozijnen
- 80 g roquefort
- een scheut natuurazijn
- peper & zout

Schil de appel en snijd hem in blokjes. Vermeng de sla, kool, appel en rozijnen in een kom. Verwarm in een pannetje met een dikke bodem de roquefort op een laag pitje. Blus de roquefort af met azijn als hij begint te smelten en roer de vinaigrette tot alles is gesmolten. Als het een beetje dik uitvalt kan je het wat aanlengen met water. Breng dan de vinaigrette op smaak met peper en zout, en verdeel het over de salade. In le Perroquet deden ze er ook nog gegrilde kip doorheen, lekker maar niet essentieel. Zelf heb ik de kip vervangen door walnoten, voor de vegetariers.

2 opmerkingen:

mama zei

Ik heb het ook geprobeerd met nog wat olie om de roquefort te smelten, maar toch niet helemaal goed. Toch room gebruiken? En hoe blijft de saus warm genoeg?

Liselotte Roodbol zei

Geen room, alleen roquefort en azijn. Dat laatste ook al meteen in de pan. Dan gewoon warm over de salade en dan meteen eten. Ik vond de roquefort alleen wat sterk..