dinsdag 10 november 2009

Brussel





Brussel dus; een stad die me steeds aan andere steden deed denken. In Elsene liep ik in Monmartre, bij de Europawijk moest ik denken aan NY en bij het Paleis van de Natie waande ik me weer in Wenen. Brussel is een mengelmoesje van alles en nog wat. Het heeft niet echt een eigen identiteit vond ik, dit komt natuurlijk onder andere doordat het frans en het nederlands elkaar afwisseld. Bovendien vond ik het ook iets grauws over zich hebben, een collega merkte niet voor niets op dat ik naar het "grauwe Brussel" ging. Hij had gelijk; armoede is zichtbaar en omdat alles op zondag dicht is, heeft de stad ook een slaperig karakter.
Toch is er ook veel leuks te beleven; hieronder een paar leuke eetadresjes.

Les gens que j'aime
In dit lunchcafé waan je je even in de jaren 40/50. Oude platenspelers, foto's van het Belgische Koningshuis van vroeger, oude tijdschriften, etc. De menukaart is ook heel leuk: gedrukt op recepten uit ouderwetse tijdschriften. De cappuchino is typisch: koffie met slagroom. De taart van de dag is er niet een maar een stuk of drie. Wij hadden het geluk om de pomme-sucre te kunnen bestellen. Een zeer dunne, pannekoekachtige bodem met warme appel en heel veel boter en suiker!
Zuidstraat 15

Tout Bon
Dit ontbijt-lunchcafé staat bekend om zijn eigen producten. Vanaf vroeg in de ochtend kan je hier ontbijten met hun vers gebakken brood en lekkere jammetjes en honing. De lunchkaart bestaat uit salades en sandwiches. Alles op lekker brood, goed belegd en de meest waanzinnige combinaties. Wij deelden de tian de courgette en de aubergine & poulet. Heerlijk! En plus, de lijst met taartjes is ook erg lang en erg aan te raden.
Rue du Luxembourg 68

Le Perroquet
Voor het interieur is dit eetcafé al een bezoekje waard: Art Nouveau ten top! Mooi glaswerk, houten panelen om het plafond, een autentieke bar en een lekkere kaart. Hun specialiteit is pita's en fijne salades. De Tonus bestaat bijvoorbeeld uit een mix tussen kool en sla met kip, appel, rozijnen en een warme roquefortdressing. Delicieux! Ook bij dit café zijn de taarten weer een aanrader; zelfgebakken en redelijk wat keus.
Watteeusstraat 31

Geen opmerkingen: