maandag 12 oktober 2009

Herfstschotel

La Vie avec Petits Fours is jarig! Althans, vol trots mag ik publiceren dat dit mijn 100e stukje is. Films, recepten, foto's en collumns heb ik geschreven en inmiddels staat de teller dus op 100. Ik heb een tijdje na gedacht wat ik nu zou gaan schrijven, en ik kwam er niet goed uit. Een collumn, foto's of toch iets anders. Het is iets anders geworden, iets totaal anders: een recept uit de Volkskrant van vandaag!
Toen ik vanochtend namelijk met warme sokken aan en een kop thee de krant doornam, spiekte ik ook eventjes naar het recept: volle aardse herfstschotel. Dat klonk aanlokkelijk, een warme vegetarische schotel vol aardse smaken. Dus de hele dag zat ik onder college al te dromen over mijn kookkunsten van die avond. VoilĂ , het was heerlijk, een perfecte maaltijd om het 100e stukje mee in te leiden, dat er nog velen mogen volgen!

Recept
4 personen

- 1 kg kruimige aardappels
- 500 g champignons
- 2 uien
- een klont boter
- 3 el bloem
- een scheut witte wijn
- 2,5 dl groentenbouillon
- 1 goudreinet

Kook de aardappelen en maak er purree van. Snijd intussen de champignons en ui in plakken. Smelt de klont boter in een pannetje en bak de champignons en ui tot ze slinken. Schep de bloem erover en voeg de scheut wijn en de bouillon toe. Roer dit goed door tot je een dikke ragout hebt, laat het dan zachtjes even pruttelen terwijl je het op smaak brengt met peper en zout. Verdeel dan de purree over een ovenschaal. Schil vervolgens de appel en snijd hem in plakken, verdeel de plakken over de purree en dek het af met de ragout. Zet de schaal nog zo'n 10-15 minuten in de oven op 180 graden. Bon appetit!

Recept naar de Verzamelschotel van Pay-Uun Hiu,
Volkskeuken, 12 oktober 2009

1 opmerking:

Lidi zei

Gefeliciteerd Lotje met je 100ste stukje!
Ik heb je wel gemist dit weekend.