maandag 19 oktober 2009

Flapjes met dadels en geitenkaas


De dagen worden weer korter. Opeens wil ik 's avonds nog ergens heen en heb ik op de heenweg alweer lichtjes nodig. De laatste dagen is het ook koud en mijn winterjassenzoektocht heb ik maar weer opgepakt. Lopend over de markt op het Vredenburg zie ik weer pompoenen en peren, en op mijn werk merk ik ook de herfstfrustraties bij iedereen. Maar ik geniet van de rode en gele blaadjes en probeer intussen weer wat nieuwe gerechten uit. Vandaag een nieuw flapjesrecept gevonden (wat klinkt dat leuk :)); met dadels en geitenkaas.
Het is een zoete combinatie, maar met een beetje sla kan het doorgaan als volwaardig vegetarisch hoofdgerecht. De geitenkaas geeft een volle, romige smaak aan de dadels en de lenteuitjes zorgen voor een pittige sensatie. Très délicieux!


Recept

- geitenkaas
- dadels
- lenteui
- bladerdeeg
- peper & zout

Hak de lente-ui fijn. Ontpit de dadels en snijd die ook in kleine stukjes. Meng in een kom de lente-ui, dadels en brokkel de geitenkaas erdoorheen. Breng het mengsel op smaak met peper en zout. Vouw de plakjes bladerdeeg in driehoekjes en vul ze met het mengsel. Maak de randjes dicht met behulp van een vork. Bak de flapjes in 20 minuutjes mooi bruin op 180 C.
Het is lekker met een rode-kool en appelmoes combinatie. Meng gewoon rode kool en appelmoes in een pannetje met wat kruidnagels; laat het op een zacht vuurtje even pruttelen. Dit prutje is ook zoet, dus mocht je iets hartigs willen, maak er dan gewoon een frisse salade bij of spinazieflapjes!

Recept van Cézenne, een collega van mij.

Geen opmerkingen: