donderdag 10 september 2009

"Places to be"

Daar zit je dan in een nieuwe stad, verlangend om elk plekje uit te proberen.. Overal kom je weer mooie terrasjes, gezellige café'tjes, fijne grasvelden en leuke filmhuizen tegen. Wie dacht dat Amsterdam de place to be was en Utrecht slechts een provinciaal stadje, heeft het helemaal mis. Utrecht is divers, vrolijk en hip!
Zo heb ik in mijn eerste collegeweek al verschillende plekjes uitgeprobeerd. Voor, tijdens en na college; op stap met studiegenootjes, mensen van de UIT en soms in verband met het NFF. Er is nog veel te ontdekken, maar hierbij alvast een tussenstand.

De Winkel van Sinkel
Alom bekend is de Winkel van Sinkel, gelegen in een groot gebouw aan de Oudegracht. Een terras aan de gracht, een terras aan de straat, binnen veel tafeltjes en ook een leuke binnentuin. Kortom voor ieder wat wils. Samen met een studiegenootje heb ik na college in de binnentuin de cappucino uitgeprobeerd: lekker en ook nog eens met afwisselde koekjes. De loungebanken zaten bovendien heerlijk, alleen stonken ze naar rook, want de binnentuin is tevens het rokershok... Jammer, maarja..
Bij de Winkel van Sinkel schijn je verder goed te kunnen eten, je ziet de keuken vanuit de tuin: groot en schoon. Daarnaast is er ook een feestkelder en zijn er salsaworkshops. Perfecte hangout dus.

Il Pozzo
Dit is een Italiaans restaurant, ook aan de Oudegracht, waar ik vanavond heb gegeten met mijn UITbroertjes en -zusjes. Je hebt hier de keuze om aan het water te zitten of ergens in een van de kelders, wij zaten in het laatste. De sfeer die binnen hangt, zou ik niet uiterst gezellig willen noemen, maar het zit wel aardig op zich. De bediening is over het algemeen italiaans en niet heel vriendelijk.. Het eten is echter redelijk geprijsd en lekker, di Tri Pasta's had ik. Perfect voor de mensen die niet kunnen kiezen en het liefst alles willen proeven, want je krijgt lasagna (wel een beetje zout), penne salmone en tortellini. Vooral de tortellini was erg smakelijk. Je bord leeg eten lukt echter niet bij Il Pozzo, voor een toetje is meestal ook geen plaats meer.

Brasserie Domplein
Deze brasserie is het soort café waar iedereen welkom is: van bejaarde dagjesmensen uit Limburg tot de vermoeide student die er net achter komt dat het college toch pas om 10h begint terwijn 9h op zijn rooster stond.. Ja wat doen je dan? Je caffeinepeil opkrikken op het Domplein. Dit is echt een tent met de sfeer waar ik van hou. Houten stoelen, ook wat banken, gezellige dingen aan de muur, open met veel licht, simpel maar goed! Van ontbijt tot diner kun je hier nuttigen, ik weet niet hoe het smaakt, maar de cappucino is goed!

Café de Flater
De Flater is het stamcafé van SPIN (de boardsport studentenvereniging), maar ook vrij toegankelijk voor iedereen. Het is echt een fijne kroeg voor de relaxte student, ja voor Spinners dus. Fijne wereldmuziek, koud bier en een hele open sfeer, meer hoef ik niet te zeggen toch?

1 opmerking:

mam zei

Klinkt heel goed allemaal!