woensdag 30 september 2009

Kikkerdril

Na al die Nederlandse films die ik de laatste dagen heb gezien, moet ik toch bekennen dat ik er niet helemaal fan van ben. Er zitten goede scènes en fantastische acteurs tussen, maar over het algemeen ben ik er toch nog niet echt aan toe. Ik wil meer verhaal, meer duidelijkheid. De Nederlandse kinderfilms zijn echter wel toppers: Oorlogswinter, wederom Minoes, de Indiaan en vandaag heb ik Kikkerdril bewonderd.

Voor scholen is er de Kidsbios, 's ochtend vroeg zijn er in alle bioscopen besloten kindervoorstellingen. Vandaag stond ik als zaalwacht in de Rembrandt om de kleintjes te begeleiden bij Kikkerdril, een film van de makers van Knetters, Lepel en het Paard van Sinterklaas. Een toppertje dus.

De hele zaal zat gevuld met groep 3 en 4 van verschillende basisscholen. Allemaal glunderende gezichtjes van kindjes die soms nog nooit naar de bioscoop waren geweest. Springend van vreugde bewogen ze op hun veel te grote stoelen, maar het geroezemoes verdween meteen toen de film begon.

Deze film van Simone van Dusseldorp gaat over de zesjarige Max die denkt dat kikkerdril een geneesmiddel is, althans dat beweerde zijn oudere broertje die naar het ziekenhuis moet in verband met zijn amandelen. Max moet kikkerdril voor hem zoeken, want anders kan hij nooit meer praten!
Lieve Max voelt zich natuurlijk verplicht om dat te doen. Hij logeert bij zijn oma (een mooie rol voor Juul Vrijdag) op het platteland voor een nachtje, maar daar ziet hij geen kans. Na een ziekenhuisbezoek loopt hij weg om op zoek te gaan naar kikkerdril. Onderweg ontmoet hij het meisje Jesse die graag dierenarts wil worden en samen gaan ze verder op pad: naar de natuur!

Een heerlijk verhaal over kindjes en hun beeld van de wereld. Hoe ziet vriendschap er voor ze uit? Hoe dapper zijn ze? En wat hebben ze allemaal over voor hun vervelende, maar toch wel leuke grote broer?
Bovendien is het een hele leerzame film. Ze gaan namelijk de natuur in en voor al die stadskindertjes van tegenwoordig is dat een grote ontdekking. Konijnen ("ah lief!"), sprinkhanen ("ieeuuwww") en een vos (gehuil!) komen we tegen. We zien insectjes, we zien planten en we zien vooral kikkerdril! De zaal was helemaal enthousiast. Halverwege de film hoorde ik achter me een jongetje zeggen dat hij het "zo'n leuke film vond". En alle kleintjes kwamen stralend de zaal uit. Simone van Dusseldorp: een hele geslaagde blije film!

1 opmerking:

mama zei

Dit is wel erg leuk, zo'n speciaal evenement voor kinderen binnen een groot festival. Goed hoor!