zaterdag 7 maart 2009

Eigen stijl of niet?




Toen ik vanochtend langs de kiosk fietste, zag ik ze weer allemaal: al die glossy’s met al die modereportages en al die stijltips. Maar hebben we dat wel nodig? Is de mens echt zo iemand die alle modetrends wil volgen en dus eigenlijk het voorsgeschreven boekje volgt, zich dus eigenlijk laat leiden door het beeld van de modeontwerpers?

Ja en nee. Als we kijken naar het aantal mensen (en dan met name vrouwen) die modetijdschriften doorlezen en daarop hun kledingkast uitzoeken, blijkt dit aantal groot te zijn. Veel mensen kopen een glossy, maken een beeld in hun hoofd en gaan dan naar de Kalverstraat. De winkels baseren hun verkoop weer op de catwalks, dus ieder z’n zin. Wat je in je glossy hebt gezien, kun je voor een zachter prijsje bij de H&M of Zara vinden. Zij blij, jij blij. Het gevolg hiervan is echter wel dat veel mensen er hetzelfde uitzien. Natuurlijk gooit bijna iedereen zijn eigen smaak er een beetje door en combineert net iets anders, maar toch lijkt alles veel op elkaar. Weer een skinny jeans, weer een leren jackie..

Toch zie je ook aparte mensen rondlopen als je de goede routes vindt. Mensen die niet weer hetzelfde Vero Moda-shirtje aan hebben, maar iets nieuws, iets bijzonders. Deze mensen bewonder ik. Zo liep ik me vanmorgen weer te verbazen op de Noordermarkt over het aantal leuk geklede mensen. Op de Noordermarkt zie je ze veel, dit is natuurlijk ook de ultieme voor vintage. Zelf ben ik ook niet zo’n catwalkvolger, ik volg liever de mensen die er in mijn ogen leuk uitzien. Soms loop ik dus inderdaad in de standaard dingetjes, maar soms ook niet..
Voor dat ‘anders zijn’ heb je wel lef nodig, dat heb ik wel gemerkt. Je moet namelijk wel de eerste keurende blikken overleven.
De mensen met hun vernieuwende looks stralen meestal ook iets uit: iets rebels, iets dappers, iets moois. Hun houding roept leuke dingen op, ze geven kleur aan het dagelijkse leven. Want zeg nou zelf, wat voor een zin heeft het om leuk naar buiten te gaan als je niet eens mensen kan kijken, omdat iedereen er toch hetzelfde uit ziet?

Op de voorjaarsmode-site van de Volkskrant vond ik een leuk interview met jongeren uit Amsterdam die zich niks van de rest aan trekken. Mensen met een eigen stijl, mensen die de sombere wereld fleur geven.

Bekijk het eens en steek er misschien wat van op!

http://www.voorjaarsmode.vkwebspecial.nl/m/magstream/volkskrant/voorjaarsmode/

Geen opmerkingen: