dinsdag 10 maart 2009

Chocolate & Zucchini



Als je zo op internet rondzwerft, kom je een hoop leuke dingen bezig, vooral een hoop leuke blogs. Reisverhalen, dagelijkse dingetjes, maar ook foodbloggen is de laatste tijd heel populair. Zo heb je verschillende mensen die elke dag hun avondeten online zetten met daarbij een mooie foto en een leuk verhaaltje. Een van de bekendste foodblogs is Chocolate & Zucchini van de parisienne Clotilde Dusolier.

Een jaar geleden ongeveer, stuitte ik op haar blog en ik werd meteen gegrepen door haar stijl. Chocolate & Zucchini is een mix van recepten, belevenissen (met eten bien-sûr) en de laatste tijd ook franse woordspelingen met eten. Clotilde vertelt over haar ervaringen in Parijs, en dan met name over Monmartre waar ze woont. Zo had ze een tijd geleden een verhaaltje over een diner in een restaurant waar ze in gesprek raakte met de ober over "etensuitdrukkingen". Sindsdien publiceert ze een keer per week edible idiom. Weet jij bijvoorbeeld wat s'occuper de ses oignons betekent? Ja, je met uien bezighouden, maar wat wil dat eigenlijk zeggen.. En dus recepten, van Peacamole tot aan Croquants châtaigne et noix de pécan.

Sinds ik Chocolate & Zucchini heb ontdekt, volg ik trouw elke keer haar verhalen en recepten. Het brengt me op nieuwe ideeën en dit is ook mijn inspiratiebron geweest voor m'n eigen blog. Schrijven over ta passion en dat delen met anderen.. Bestaat er iets mooiers?

Clotilde Dusolier heeft trouwens ook twee boeken uitgebracht (in het engels en frans, net als haar blog trouwens). En na lang twijfelen heb ik ze eindelijk besteld via internet. Vreemd hoor, een boek kopen zonder het ooit doorgebladerd te hebben.. Maar vandaag kwamen ze dan eindelijk binnen en je suis heureuse! "Clotilde's Edible Adeventures in Paris" is de ultieme reisgids voor elke foodfanaat die naar Parijs gaat. En "Chocolate & Zucchini" is een lief vormgegeven kookboek, met wederom heerlijke verhalen over de keuken. Ik ga ze de komende tijd voor jullie uitspitten en daarna zal ik er een mooi artikel over schrijven...

Vergeet niet even de blog te bekijken. Engelse of franse versie, beide te bezoeken via http://chocolateandzucchini.com/

Avec plaisir!


Clotilde Dusolier van Chocolate & Zucchini

1 opmerking:

Anoniem zei

C&Z is ook een van mijn favorieten. Inderdaad veel stijl. (Die eetbare idiomen zouden ook in het Nederlands spekkie naar mijn bekkie zijn.)
Ik verheug me op de boekbespreking van Clotilde.