dinsdag 24 maart 2009

Bananen-walnoot muffins




Al weken lang had ik zin om muffins te bakken. Van die grote cake-achtige bolletjes in een papiertje en dan het liefst met banaan en walnoot, net als bij Starbucks.
Hoe ik zo op het idee kwam? Een hele tijd geleden was ik op Schiphol en kwam ik bij het bovengenoemde terecht. Een koffie, een muffin, heerlijk even mensen kijken. Zelf ben ik niet zo'n fan van Starbucks, ik vind de Coffee Company stukken beter, maar toch word ik altijd wel blij als ik het groene logo zie. Even waan ik me dan in Praag, Genève, London of Parijs, waar ik ze ook heb gezien. Of even ben ik terug op Houston Airport waar ik 5 uur moest wachten voor mijn overstap naar Nicaragua. Dat was de eerste keer Starbucks voor mij, ik zal het nooit vergeten. Lili werd meteen helemaal happy en allebei kochten we een Iced Coffee (koffie met ijsklontjes, a little bit strange..)
Natuurlijk met de beker op de foto, wat een reis was dat!

Maar goed terug naar Nederland, terug naar de muffins. Sinds die muffin op Schiphol heb ik altijd al een keer muffins willen bakken. Zaterdag heb ik die actie eindelijk uitgevoerd. Een leuke bezigheid en de volgende keer blackberries!


Recept

Voor 12 muffins

- 2 bananen
- 50 g roomboter
- 3 el honing
- 2 eieren
- 150 ml melk
- 300 g zelfrijzend bakmeel
- 2 tl bakpoeder
- snuf zout
- 1 tl kardemom
- een handje walnoten

Verwarm de oven voor op 200 C. Prak dan de bananen fijn en smelt de boter in een pannetje. Roer de honing los in de gesmolten boter en meng dit door de banaanpuree. Klop dan de eieren los en roer het samen met de melk door de puree. Zeef dan de bloem, bakpoeder en kardemom, en voeg dit samen met een snuf zout bij de banaanpuree. Roer dit dan snel door de puree tot het een mooi mengsel met zo min mogelijk klontjes is. Meng er dan fijngehakte walnoot doorheen en verdeel het over 12 papieren cakevormpjes in muffinholtes.
Bak de muffins in 25 minuten gaar. Laat ze dan even afkoelen.
Geniet samen met een lekkere latte van deze zoetigheid terwijl je buiten in het zonnetje zit. Dan waan je je echt even in het buitenland!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

En... waren ze lekker?

Anoniem zei

Die zonder walnoten waren lekker :D:D. Mmm ....

Anoniem zei

Mwah.....bijna een broodje en niet los te krijgen van het papier....ik vond het tegenvallen helaas.